fredag 16. april 2010

glutenfri forskning!

Jeg må innrømme, selv om jeg studerer medisinsk biologi og stadig vekk leser forskningsartikler; jeg har faktisk aldri søkt etter Cøliaki artikleri PubMed (database med forskningsartikler fra biomedisin o.l) Jeg bruker PubMed daglig men det har liksom aldri slått meg.. før NÅ!

Jeg har alltid tenkt at jeg har visst det jeg måtte vite om sykdommen min, og at det ikke var noe mer å tenke på. Men, når sant skal sies så virker plutselig forskning på cøliaki mye mer spennende enn den forskningen jeg burde lese på (hjernekreft!) hehe (Leverer masteroppgaven snart!)



Leste idag en rewiev artikkel skrevet av to leger i Tyrkia - ïnönü universitetet. (Clin Gastroenterol. 2010 Jan;44(1):4-8.Celiac disease: prevention and treatment.Selimoğlu MA, Karabiber H.)
Et review er en oversiktsartikkel over forkningsresultater gjort av andre - altså ikke en primærkilde.

Der skriver de blant annet:
-En studie viser at cøliakere har mindre sjangse for utvikle hypertensjon
-81% av cøliakipasientene økte i vekt da de begynte på en glutenfri diett
-Cøliaki er blitt assosiert med en økt risiko for depresjon (forundrer meg ikke)
-Lang ammeperiode og introduksjon av glutenholdige produkter (4-6 mnd) er gunstig mtp utvikling av sykdommen og symptomer / følger
-Enzym supplement terapi : Det er forslått at det er mangelen på et nedbryter peptid som forårsaker den innflammatoriske reaksjonen ved cøliaki. En kan da supplementere med et enzym som skal bryte ned et initiator-peptidet og dermed unngå den innflammatoriske reaksjonen. Det har vist seg å ikke kunne erstatte en glutenfri diett, men at det kan hjelpe mot "skjult gluten"/forurensing i matvarer.

og mye mer.

Kommer nok til å lese mer cøliakilitteratur framover. Veldig spennende!

1 kommentar:

  1. Hva mener du med "og introduksjon av glutenholdige produkter (4-6 mnd) er gunstig"?

    Sier du at anbefalingene om å vente med glutenholdige produkter for å ungå at ungen utvikler cøliaki ikke gjelder lenger?!?

    Selv om ingen i familien har/hadde cøliaki, følgte jeg nøye anbefalingene da jeg fikk min første unge for 8 år siden. Hun ble fullammet i 6 mnd, ammet i 12 mnd og fikk ikke glutenholdige produkter før hun var 1 år.
    Derfor klandrer jeg i hvertfall ikke meg selv for at hun har utviklet cøliaki. Men var det jeg gjorde muligens feil???

    SvarSlett